Negombo en trip naar Kandy

6 maart 2017 - Dambulla, Sri Lanka

Ik ga vandaag verder met waar ik gisteren ben gebleven. Internet is niet altijd vanzelfsprekend hier. Nu rustig mijn verhaal doen, opslaan en wanneer het lukt plaatsen. Haha, wel zo relaxed.
Nu verder met waar ik gebleven was…
Na de boottocht kregen we nog een massage. Je kunt dit niet vergelijken met massage uit Thailand maar het was wel erg leuk om mee te maken. We werden afgezet bij een gezin en werden door 2 vrouwen naar een soort van schuur achter in de tuin meegenomen. Massage vond plaats op een keiharde tafel met heel veel olie. Was best een onderneming om vanaf je buik op je rug te draaien, zo glad was het van de olie. We kregen daarna nog een kop thee en dat was onze spa-arrangement. Moet je meegemaakt hebben. Omdat Ewout erg gek op vis is en het liefst de meest ( voor mij dan ) vreemde zeebanket uitzoekt, zaten wij een uur later in een visrestaurant. Hij had wel zin in krab. Ik hoopte er stilletjes op dat die allemaal al door anderen waren opgegeten maar dat was niet het geval. Een half uur later zat Ewout 2 krabben weg te werken. Werken was het, wat een gedoe en gekraak om zo’n beest te consumeren. Ik had mijn vegetarische curry allang op toen Ewout met het zweet op de rug maar erg enthousiast bezig was.

De volgende dag hebben we het rustig aan gedaan. Beetje zwemmen in zee, daarna met een tuk tuk een markt bezocht in het centrum. De tuk tuks zijn hier erg netjes en schoon. Ze rijden hier wel hard maar voor ons gevoel wat rustiger dan in Thailand.
Op de markt hebben een portemonnee gekocht na flink wat afdingen. Ik was best trots dat dat gelukt was. De verkoper vroeg of wij nog wilden drinken, nou dat vonden we wel een mooie afsluiting van de dag en we gingen met hem mee naar een plaatselijk café . In opperbeste stemming dronken we een biertje en hij vertelde van alles over zichzelf. Toen we de rekening vroegen moesten we bijna 3 keer zoveel betalen voor wat normaal een biertje kost. Tja, dat was niet fijn maar wel een les voor ons. Daar ging mijn winst en de verkoper had zijn portemonnee goed verkocht. Wij hebben zonder blikken of blozen betaald en zijn weggegaan.

De volgende dag stond Kandy in de planning. Wij hadden eerst het plan om daar met de trein heen te gaan. De eigenaar van het guesthouse liet weten dat hij ons daar heen kon brengen. Hij zou ons onderweg  van alles laten zien. In eerste instantie waren we wat sceptisch ook om het gebeuren van de dag daarvoor. We waren ook bang dat hij ons naar plekken zou brengen waar hij commissie voor zou krijgen. We hebben het toch gedaan omdat wij een goed gevoel bij hem hadden ( ja weet ik,….had ik ook bij de portemonnee) Wij hebben er geen spijt van gehad. Wat een mooie rit!!
Wij zijn na het ontbijt met de eigenaar en zijn vriend vertrokken richting Kandy. We hebben soep langs de weg gedronken,  vruchten geplukt uit bomen, theefabriek bezocht, mais gegeten bij een stalletje langs de weg, olifanten opvang bezocht waar we ze mochten wassen en een olifantendouche hebben gehad. Echt fantastisch en genoten van de omgeving en alle dingen die onderweg gebeurden. De eigenaar bleek een verwoest verzamelaar te zijn van alles. Bamboeplant onderweg meegenomen. Kapmes gekocht. Rietsuikerplant bij iemand uit de tuin gegraven en de auto werd steeds voller. Toen we in de avond in Kandy aankwamen moesten wij nog een site seeïng doen over de stad en daarvoor moest hij hoog de bergen in. Helaas duurde het een tijdje voordat we beneden waren omdat de koppelingsplaten oververhit waren. Het rook kwam onder de auto vandaan met een hoop lawaai en stank kwamen we tot stilstand. Hij werd er niet anders van en zei dat we even 10 minuten moesten wachten en dan deed hij het vast weer. Tijdens het wachten zagen we in een keer een paar koeien over de weg lopen. Heel grappig om te zien dat ze op hun dooie gemak door het  verkeer lopen. Na 10 minuten deed de auto het weer en vond hij dat we de show van de plaatselijke dansgroep die de typische Sri Lankeense dans ten tonele bracht, niet mochten missen. De zaal zat helemaal vol maar hij had zitplaatsen voor in de zaal geregeld. Show was fantastisch met veel acrobatische toestanden. Tegen 21:00 werden we bij ons hotel ( met zwembad) afgezet. Wij hadden een prachtige dag gehad en met elkaar veel gelachen. Na een warme douche zijn we met een tuk tuk het centrum ingegaan omdat we toch nog wat wilden eten. Nooit bij nagedacht om het adres van ons hotel de noteren. Dat dat geen slimme zet was bleek bij de terugweg . Tuk tuk aangehouden en wij gaven alleen de naam van het hotel , “ Kandyhotel” . Hoeveel Kandyhotels zijn er wel niet in Kandy? Genoeg  om niet bij de juiste aan te komen. Ik kreeg na 15 minuten rondrijden ineens een idee om de eigenaar die ons de hele dag had rondgereden te bellen en gelukkig nam hij op. Het was het Kandyview hotel. Wat waren wij opgelucht dat we ons hotel zagen. Volgende keer kaartje meenemen  van het hotel dus.
Ach, weet je, aldoende leer je van zulke stunten

1. Marja:
    Dik mooi deze avonturen!!! X
  2. Ewout:
    6 maart 2017
    Het klopt allemaal maar wat Yvonne nog niet verteld heeft is dat we nog bij een edelsteen museum zijn geweest. In de stromende regen renden we binnen. Waar een kruising tussen Frankenstein en een tv dominee op "bordeelsluipers" ons uitnodigde voor een film en een kop tea. Heerlijk! Daarna begon de gluiper.... eerst nog meer edelstenen bekijkenen daarna... je raad het al. de winkel in. Overal edelstenen in de categorieën duur tot onbetaalbaar. Yvonne inmiddels met vlekken in en de tv dominee op haar nek langs de vitrines. Gelukkig vond ze een kast met losse edelstenen. Met prijzen van +/- 8 $. Pfft! Daar wilde ze wel één van. Maar toen ging Frankenstein aan t wegen... en bleek de steen 69$ te kosten. Prijs was per karaat. We keken elkaar aan hebben: " thenk joe verry mutch" gezegd en zijn de zaak uit gelopen. De tv dominee verbouwereerd achterlatend met zn dure edelstenen.
  3. Y. van der Laan:
    Reactie op Ewout:
  4. Annelot:
    6 maart 2017
    Geweldig om te lezen! Sri Lanka is mijn tweede thuis! Leuk dat jullie er samen heen zijn! Ik ben jaloers!
  5. Gerry ter Avest:
    7 maart 2017
    Dit is net iets voor Ivonne om dat niet te zeggen ,het is ook zo'n lieverd
  6. Lydia:
    8 maart 2017
    jee wat een fantastische reis al tot nu toe, wat hebben jullie al veel gezien en gedaan, top